Outdoor Academy of Sweden kids 2016.

Detta inlägg är ett samarbete med:
Isbjörn of Sweden, Morakniv, Westsweden, VisitSverige, Hilleberg, Helsport, Didriksson, Scandinavian Outdoorgroup, Reima och Light my fire

För några veckor sedan, fick vi en inbjudan till en Outdoor Academy i Sverige. Dessa tillfällen är en form av marknadsföringstillfällen och fortbildning för olika samarbetspartners. Dessa läger har arrangerats redan i ett tiotal år runtomkring i Norgen, men i år skulle man arrangera det första lägret med inriktning på barn - och barn var välkomna med! Och ni som följer oss på Instagram (@polkuped.fi) - har redan sett glimtar av allt vad vi fått vara med om!

Jag blev eld och lågor genast, eftersom programmet såg fantastiskt ut - om det inte skulle krocka med vår andra planerade resa. Efter en hel del funderande och pusslande, beslöt jag ändå att vi skulle missa de sista dagarna i skolan för att delta i lägret - och så skulle vi dessutom behöva avsluta lägret i förtid. Men på något sätt skulle det gå! Eftersom Marius tidigare i vår har fått besöka moster Åsa i Norge, var det Celines tur att få följa med.

Så förra torsdagen stod vi på tågstationen 5:30 för att ta tåget ner till Helsingfors. Därifrån flög vi till Göteborg och där blev vi upphämtade med ett tjugotal andra deltagare från Europa. Sammanlagt var vi ett 70-tal deltagare inklusive det stora crewet, från nio olika länder - och Celine var oturligt nog det enda barnet som pratade svenska. Men det blev ett nödvändigt språkbad också för mig, eftersom hela helgen gick nästintill bara på tyska och engelska.

Lägret hölls Dalsland, som ligger drygt två timmar från Göteborg. Dalsland har en mycket mångsidig och orörd natur - och är ett väldigt glest befolkat landskap. Genast vi anlände till Baldersnäs herrgård, som var vår första natts inkvartering, väntade en julafton på oss. Under lägret skulle framförallt barnen ekipera sig i samarbetsparternas kläder och så fick vi även bekanta oss med olika nyheter - så det var bara att klä sig.

Baldernäs är kanske den vackraste plats jag någonsin sett. Eftersom vi anlände först tidig kväll (och sedan begav oss vidare följande morgon), hann vi inte ens titta runt oss så mycket som jag velat, men herrgården var fantastiskt vacker och omgivningarna ännu finare. Vi åt glupskt i oss den goda middagen och avslutade sedan den första dagen med ett dopp (som Celine hade väntat på ända sedan morgonen), före vi stupade i säng.

Följande morgon, åt vi en tidig frukost före vi packade ihop både oss och grejerna i minibussar. Vi hade på föhand valt att cykla mountainbike, fiska och vandra.

Det fanns inte särskilt många av 20-tums cyklarna, men Celine som tjuvtränat med Marius 24-tummare, sa att hon nog fixar en lite för stor cykel. Och det gjorde hon galant i de daländska skogarna.

Fisket däremot var vi inte lika bra på. Mest snurrade vi in linan i kastspöet, så i stället rodde vi mest runt.

Därefter var det lunchpaus och lägret igenom, var otroligt välordnad och välorganiserat , in i minsta detalj. Jag har sällan varit på tillfällen där allting varit så smidigt och genomtänkt, och även om jag hade höga förväntningar före vi åkte, överträffades dessa flera gånger om.

Efter lunchpausen var det dags för vandring för vår del, vilket var en svettig historia i skogen. Temperaturmätaren visade på 29 grader, men ändå var det inget barn som tappade humöret trots att vi gick en hyfsat lång runda. Vandringen kantades dessutom av olika uppgifter: Barnen fick lära sig om naturen på olika sätt, och så hade vi ett fjärilsfångarproffs med oss, som fångade in fjärilar och sedan letade hon upp rätt fjäril tillsammans med barnen i en fjärilsbok.

När alla workshopar var klara för dagen, for vi till vår tältplats - och alla försökte hitta sin utrustning.

Jag och Celine fick låna ett Hillebergtält för natten, och det var kanske första och sista gången jag fick sova i ett Hilleberg. Jag skulle gärna äga ett själv - speciellt efter att ha fått prova det (herregud så lätt!), men prisklassen är också därefter. Dock köpte jag hem ett sexpersoners från Helsport - så att vi hädanefter bara klarar oss med ett.  De har också fina tält - de väger lite mer, men är också klart förmånligare. (I stället säljer vi vårt litet använda Halti kupoltält för fyra - det är ett fint och bra tält, men opraktisk storlek för oss.) Jag delar gärna mera information vid intresse.

Vi badade (på svenskt vis) och avnjöt sedan en fantastiskt god middag med fisken som fångats under dagen.

Och som om det ännu inte skulle ha räckt med uteliv, så drog vi ut i tre stora kyrkbåtar för att ro och spana på bävrar, eftersom trakten är bäverrik. Bävrar såg vi dock inget av, eftersom vi högljutt skrattade åt alla de övertrötta barnens finurligheter i en salig blandning på engelska, danska och tyska.

Kvällen kröntes sedan av att kolbullestekning.

Följande morgon var det först ihopstädning av tältlägret.

Sedan ordnades det ytterligare workshopar för oss, med fokus på barnen. Den workshop som barnen gillade absolut bäst, var täljningen. Morakniv har skapat ett täljknivsset för barn - och detta hade Celine väntat på ända sedan hon kom till lägret. Barnen fick lära sig viktig knivkunskap och sedan satt det tysta, koncentrerade barn överallt och sprätte träflisor. Täljknivar är också på kommande till vår butik - det är en jättebra sak, tyckte Celine.

Denna lördag innehöll även en kortare vandring, ett besök till en älgpark och övning att lära sig göra eld med tändstål och kniv. Under hela lägret var det full fokus på barnens aktiviteter och arrangörerna hade verkligen lyckats att skapa nyttiga, viktiga och intressanta programpunkter för både vuxna och barn.

Här är vi med Louise från Isbjörn of Sweden. Svenskfinland är bäst på Isbjörn i Finland och det är alltid roligt att träffa personerna bakom namnet på skärmen. Därför gav också denna resa, förutom viktig tid tillsammans med Celine kring roliga aktiviteter, ny inspiration och glöd att jobba vidare.

Men sen var tyvärr lägret slut för vår del. De andra for med kanalbåten från Håvard strand i Bengtsfors tillbaka till Baldersnäs för att fortsätta lägret ännu ett dygn medan vi stod bredvid och tittade på hur de slussades upp, motströms i första slussen. I stället hoppade vi in i en taxi och sov bredvid varandra i baksätet, nästan hela vägen till Landvetter. Det här var bara så himla roligt och lyckat på alla sätt och vis.