Vår resefilosofi.

Jag hade inte rest särskilt mycket före vi fick barn. Vi reste inte när jag växte upp och den största delen av både tiden och pengarna då gick åt min och systrarnas skidåkning. Thomas hade något fler resor med sig i bagaget och genom sin skidåkning och också nuvarande jobb med det brittiska laget kan han räkna till rätt många sedda länder - dock handlar det väl mest om sedda skidspår. Att hinna resa före vi fick barn var egentligen inget behov för oss, utan behovet och viljan att uppleva har växt sig starkare ju äldre barnen har blivit. Ibland hör man det sägas, att det är onödigt att resa medan barnen är små eftersom de inte minns något när de blir äldre - men upplevelsen i en resa - just där och då i den stunden, tycker jag är värt långt mycket mer än hur mycket de kommer att minnas senare.

Men ju äldre de blir, desto dyrare blir det tyvärr att resa. Det begränsar oss också till viss del att vi har nätbutiken och hönsen (snygg kombo) - samtidigt som det är stor fördel att vara lärare (heh) och ha en man som egenföretagare med tanke på ledigheter. Däremot är inte själva resmålet det drivande kring resandet - utan mer utmaningen kring (allt det där när man svär och bannas, är galen på ungarna och säger att man aldrig någonsin ska åka hemifrån igen - just det!) - hur dumt det än låter. För nog får man undra hur man fungerar när man sitter i framsätet, urled på barnens bråk i baksätet - och funderar vad vi ska hitta på till näst. Och till näst ska vi och skida ännu mer - till Hemavan (bara vi får tag i en stuga - btw råkar någon av er ha någon på lager?)

Det är säkert inte heller utan orsak, som barnen är förtjusta i tv-program som Wild kids och Det största äventyret. Och på något vis känns det sättet att resa och uppleva billigare - även om jag nog gärna också skulle varva med lite Grekland, Thailand eller varför inte en storstad emellanåt. Men under året som gick blev barnen nog så bitna i friluftslivet och förutom vad utrustning kostar att införskaffas samt själva resandet (bränslet), är det trots allt ett relativt billigt upplevelsealternativ. Jag hoppas t.ex. att det inte dröjer alltför länge tills vi ska kunna vandra hela Hetta-Pallas-leden (55 km) men just nu väntar barnen på april och plusnätter, så att vi kan ta tältet på ryggen och bege oss på nya äventyr.

Ett annat äventyr vi planerar att genomföra genast vi får sommarlov, är en cykelutflykt till Åland med trangia, tält och sovsäckar. Tanken är att starta med skärgårdsfärjan från Korpo och sedan via olika färjor ta oss till Mariehamn och sedan med "stora båten" tillbaka till Åbo. Sindre lärde sig också cykla med riktig cykel i höstas och med tanke på att han gjorde 7-8 kilometers turer med Pukyn på sommaren, borde han rimligtvis orka 10 kilometers etapper till sommaren med artontummaren. Tänk vilken frihet att upptäcka, ta sikte på nästa café och simma vid passlig strand. Åtminstone i det skedet låter det bra ;) Vem har er har cykelutflyktat på Åland?
11 kommentarer
Sofie

Häftigt! Välkomna till Åland!
Jag tycker ni börjar i rätt ända, skärgårdsvägen hit och färja hem.
Det heter ju att Åland är cykelturisternas paradis, men jag har aldrig provat.
Kom dock ihåg att allemansrätten är mer begränsad här, man får inte slå upp sitt tält var som helst utan markägares tillstånd. Fast det känner ni säkert redan till. Se mer här: http://www.visitaland.com/articles/cykel-aland/
Fråga gärna om ni undrar över något :)

Svar: Jag har bara besökt Åland ett par gånger - ja - eller kanske nog tre iaf - en gång har vi åkt med färjorna, men vi var rätt kort tid då och hann nog inte se så mycket. Och jo, angående tältande är det ju till och med begränsade områden längs med vandringslederna i skogen - och någon service vill vi ju nog ha ;)

Linda

Välkomna!! Se till att stanna på Kökar och gör utflykt till Källskär. Annars missar ni en riktig åländsk pärla!

Svar: Tack för tips - det här kan ju bli världens bästa reseplan :)

Johanna

Jag och min man cykelsemestrade på Åland förra sommaren (2013 alltså). Vi tog samma rutt - skärgårdsfärjan dit och Viking Grace tillbaka. Vi lämnade bilen i Åbo hamn och cyklade därifrån till Korpo. Vår tur var nog ganska annorlunda mot vad ni kommer göra eftersom vi bara var vi två och dessutom bodde vi inte i tält utan i stuga (räckte gott och väl till med packning för en vecka ändå - mannen cyklade med all packning för jag hade min landsvägscykel). Vi cyklade ca. 100 km per dag och for en dag till Stockholm med Eckerölinjen. Väldigt bra semester och vi gjorde om det i år i östra Finland (men då bytte vi övernattningsställe varje dag).

Tycker det låter som en superbra idé då och jag tror nog att era barn uppskattar det. Det finns fina cykelkartor över Åland och förhoppningsvis har ni tur med vädret :)

Svar: Jag försökte faktiskt googla efter ombloggade Ålandscyklingar men det enda jag hittade var din blogg :) Och jo, så länge det inte regnar borde allt vara ganska kul. Men speciellt i början av juni tycker jag att det borde gå att förlita sig på lediga stugor ifall det behövs.

Anonym

Kul med cykelsemester på Åland! :) själv har jag både jobbat och bott korta etapper ute i Åländska skärgården och när jag gick i lågstadiet var vi på cykelsemester till Åland med familjen :)

Kökar var fint, sottunga underbar där nere i gästhamnen, på fasta Åland hittar man säkert oxå massa fina ställen, Eckerö e speciellt med sin natur men det jag absolut sku rekommendera e Brändö och "Saltkråkan-ön" Jurmo, helt fantastisk liten ö! :)

Johanna

När jag var liten (8 år) var vi på cykelutflykt runt Åland. Det var jättehärligt och roligt. Har själv tänkt att jag ska göra om det när (om) jag själv får barn nån gång :) Så jag rekommenderar det varmt!

Alexandra

Vi har bott på fasta Åland i 3 år och en midsommar tog vi cyklarna och for ut till Kökar. Där är det jättefint!! Här är tips på en bra camping och stugby: http://www.sandvik.ax/index.php

Anonym

Hej! Vi har cyklat runt på Åland med tre ungar den äldsta då 7 år och cyklade själv och småttingar på 3 och 2 år satt i sina cykelstolar. Vi hade lyxat till det och hade hyrt stugor för att slippa kånka ett tält. Vi hade en av vår bästa semestervecka på Åland men vi hade också tur med vädret.

Johanna

Det var faktiskt inga som helst problem att hitta stugor i juli heller (fast man skulle kunna tro det). Finns ett så himla stort urval på Åland ändå. Vi bokade vår semester väldigt sent och ex tempore och trots att vi for mitt i juli så hade vi oändliga valmöjligheter :)

Svar: Låter bra det!

hipp happ

Kökar är fantastiskt, oklart om barnen märker skillnad på det och andra öar, dock. :)
Solstugan på Geta kan passa åldrar, vidunderlig utsikt och en stig som kan vara kul att vandra.
Kastelholm och Jan Karlsgården.
Bada i Degersand och/eller Käringsund om ni tar er till Eckerö. Vägen till just Dgersand är kanske lite smal att cykla på med bar. Nära Käringsund kan man betrakta Eckerölinjens ankomst/avgång, sånt brukar kids uppskatta.
Varför inte lämna cyklarna och ta en tur till Sverige? Kostar just ingenting.

Ska man bara se en sak i Mariehamn så är det Pommern. Ska man bara äta en sak där så är det Annas & Aldos italienska glass: http://www.annaoaldo.ax/?Hitta_till_oss

Anonym

Missa inte nysatsningen Piratklubben för barnfamiljer, hela Åland är en skattkarta: http://pirat.iwebben.fi/