Resedagboken. Dag 3.

Det går segt med brännan. Fast å andra sidan behöver vi inte kladda med solkrämer heller.

Farsan cyklade fyra timmar på förmiddagen (dealat med att jag får blogga ibland). Jag drog runt på Tripp, Trapp och Trull under tiden.

Celine skulle inte ha någon jacka hon, fast jag skulle ha gjort vad som helst för att få en jacka.
På eftermiddagen hoppade vi i bilen igen. Jag är sjukt nyfiken hur det ser ut inne i alla dessa byggnader, när alla fasader ser fallfärdiga ut. Vi råkade även ha Mallorcakartan i gpsen som vi tog med hemifrån. Den är dock inte fullt pålitlig - fast kanske var det den kortaste vägen att köra en minimal enkelriktad gata mitt inne i den djupaste staden.
Dagens utflyktsmål var Drakgrottorna. Det var en annorlunda sevärdhet som vi uppskattade. Marius tyckte också det var spännande och var jätteduktig, Celine orkade nästan hela och Sindre sov som vanligt. (Tog ca. 45 min. Rekommenderas utan vagn.)

I väntan på att få gå ner under jorden, tittade solen fram en stund.

Äh, så halvdant det blev. Fast nu ska jag dricka en coca cola vappen till ära. Skål!
4 kommentarer

Resedagboken. Dag 2.

Idag har vi haft en skön dag. Lite återhämtande. Det var varken strand- eller poolväder men det krävdes också ett konstaterande från ungarnas sida.
Sand lyckades vi dock få med oss till ve och elände i alla fall.

I stället synade vi hotellområdet. Inhängnad fotbollsplan + väl godkänd lekpark + parkbänk = toppen. Vi hängde där några timmar idag.

Alla var trötta idag och ungarna drog alla till med en tre timmars middagsvila. Thomas cyklade under tiden och själv gjorde jag Marius sällskap under täcket. Välbehövligt.

På eftermiddagen tog vi bilen och begav oss på en rundtur. Vi kollade in Majoricapärlan (tyckte jag var överskattat) och så körde vi längs västkusten på slingriga vägar.

Hamnade in hos ett, något virrigt, tyskt pensionärspar som drev en restaurang utan att kunna ett ord engelska. Åt en jätteportion hederlig Spagetti Bolognese för 4,50 per vuxen och 1,50 per barn.

Celine diggade.

Det fortsatte att blåsa ännu hårdare.

Men det gjorde inte så mycket. Vi promenerade mest runt och tittade.

Hittade en park, stannade till och lekte. Och bytte blöja ibland. Resa på ungarnas villkor, eller hur var det.

Och jag är en äkta finländare som promenerar runt i lenkkitossor (dock utan vita tennisstrumpor). Det där motionsloppet förra helgen resulterade i en överbelastning i foten (höhö, så konstigt), men jag var smart nog att lämna conversen till förmån för bekvämare skor. Som tur är, är de ju rosa.

Sedan badade vi badkar, åt buffé och nattade barn. Beroende på vädret ska vi göra en heldag uppe i bergen någon av dagarna som följer. Hotellet är toppen, maten är suverän och vi mår oss. Hälsningar åt hemfolket!
11 kommentarer

Resedagboken. Resan. (Dag 1)

Parkerat bilen i Helsingfors.
Yrvädret är förpassat till vagnen.

Vi åt lunch på flygfältet innan avgång. Marius och Celine chillar i loungen.

Det behövdes inte mer sysselsättning är att titta på flygplan.

Under andra flygningen tog vi till reservkortet, Fåret Shaun. Marius tittade och Celine retades.

Den unge resenären var en perfekt medpassagerare. Softade i mjukliften under sätena, åt och sov.

På väg till hotellet. Barnbilstolarna var som väntat inget att hänga i julgranen. Men vad kan man sen då.

Efter en hel dags resande kom vi fram till Ocka som har varit det stora samtalsämnet hos oss i 67 dagar. Ungefär samtidigt som vi steg ur planet hördes den välbekanta meningen från Marius; ”Nej hem int än”. Nej, herregud om vi skulle ha behövt göra en returresa i den stunden!

Fast resan gick så fantastiskt bra! Och jag är stolt som en tupp över mina avkommor. Även trots att planet var över en halvtimme försenat till Frankfurt och vi rusade som tok över rullbandspassagerna och inte hann på vessan med Celine som vägrade flygplanstoaletterna, så hann vi med några minuter till godo i alla fall. Och på andra planet fanns det några schyssta människor som bytte platser för att vi skulle få sitta bredvid varandra och dessutom fick vi en extra plats. Sen var jag tvungen att skratta lite när vi stod och väntade vid baggaget på Palma flygplats, då våra väskor rullade in först på bandet av alla. Det rullade! Efter hyrbil till hotellet, incheckning och snabb middag vid buffén, slocknade vi alla strax efter tio finsk tid. Det var den dagen.